Po trzech nieprzespanych nocach oraz po wypiciu hektolitrów kawy wreszcie wymyśliłeś nazwę swojej przyszłej firmy. „Ja i mój szwagier” sp. z o.o. jest już gotowa do podboju rynku krajowego, a może i nawet światowego. Brakuje ci tylko loga – jakiegoś znaku graficznego, który wyróżni Twoją firmę na tle tysiąca innych.

„Ale po co mi logo? I tak wydałem fortunę na założenie firmy. Mam jeszcze płacić komuś za głupi rysunek? Przecież nie zakładam Apple albo PKO!” – myślisz sobie.

I w tym momencie popełniasz błąd charakterystyczny dla większości młodych przedsiębiorców. Identyfikacja wizualna stanowi bowiem jeden z podstawowych elementów każdej strategii marketingowej. Jeśli nie potraktujesz jej poważnie, na dłuższą metę nie masz szans w biznesie.

Logo, jak wspomniałem, jest unikalnym wzorem graficznym, który składa się z pewnego rysunku i/albo tekstu pozwalającym na identyfikację firmy bądź marki. Odgrywa ono ważną rolę, ponieważ będzie Twoim znakiem rozpoznawczym oraz Twoją wizytówką w relacjach z klientami

Dlatego też musi spełniać kilka podstawowych kryteriów.

Przede wszystkim Twoje logo musi być unikalne, więc raczej nie warto go kupować od kogoś albo ściąga

z Internetu. Pomijając etyczną dwuznaczność takiego zachowania, możesz w krótkim czasie zakończyć swoją działalność w sądzie wyjaśniając, że nie wiedziałeś iż firma ABCDE ma takie same logo od piętnastu lat i jesteś w szoku z powodu konieczności zapłacenia kary za łamanie prawa autorskiego.

Kolejnym ważnym elementem jest rozpoznawalność loga, jego wymowa. Oznacza to że musi ono kojarzyć się z Tobą i Twoją firmą oraz z jej filozofią. Logo agencji nieruchomości będzie się więc różniło od loga żłobka albo osiedlowego sklepu spożywczego.

I nie chodzi tu o to co na nim jest pokazane, ale w jaki sposób: budynek może zostać narysowany w antycznym stylu dla kancelarii prawniczej bądź w formie kreskówki dla przedszkola. Ważne jest zatem, aby wiedzieć nie tylko co ma przedstawiać logo, ale także w jakim stylu zostanie stworzone.

Kolejną, nie zawsze oczywistą dla zwykłego klienta, cechą dobrze przygotowanego loga jest jego zgodność techniczna. Musi ono bowiem zostać wykonane we właściwym narzędziu graficznym jako zdjęcie wektorowe (wizerunek zbudowany w oparciu o wzory matematyczne oraz figury geometryczne). Pozwoli to na jego dowolne skalowanie oraz na bezproblemowy druk na każdej niemal powierzchni.

Każda firma zamawiająca swój znak graficzny powinna dostać też oryginalny, pierwotny plik (np. w formacie .ai), którego posiadanie jest niezbędne do dokonania ewentualnych modyfikacji loga w przyszłości.

Wszystko to, a także duża odpowiedzialność związana z tą pracą, wpływa na cenę wykonania znaku graficznego.

Pomyśl: czy jesteś gotów, płacąc teraz za logo 50 zł, wywalić niebawem na śmietnik kilka tysięcy opakowań produktu lub partię koszulek wartą kilkaset tysięcy złotych z powodu nieprawidłowo przygotowanego pliku? I czy chce się Tobie chodzić po sądach, gdy okaże się, że Twoje „własne, niepowtarzalne logo” zostalo ściągnięte z google.zdjęcia?